p r z e d s t a w i a

 

DUET LUTNIOWY

(Lute Duo)

Anna Kowalska

Anton Birula

Anna Kowalska i Anton Birula, fot. archiwum

ANNA KOWALSKA studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh (Japonia) w Królewskim Konserwatorium w Hadze i u Nigela Northa (Wielka Brytania) oraz gitarę klasyczną u prof. Anatolija Cwetkowa i Michaiła Radiukiewicza (Rosja). Takie rozległe wykształcenie umożliwia jej wykonywanie kompozycji od renesansu (Dowland, Mudarra...) do współczesności (Agustin Barrios, Leo Brower...). Ze znanymi zespołami i solistami występuje grając na lutni albo gitarze barokowej lub klasycznej, jako solistka, kameralistka lub w ramach Duetu Lutniowego z Antonem Birulą.

ANTON BIRULA studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh (Japonia) w Hadze i u prof. Konrada Junghänela (Niemcy) w Kolonii. Koncentrując się na solowej literaturze lutniowej dał wiele recitali, w których ważną pozycję zajmowała muzyka kompozytorów francuskich, a także lutniowe transkrypcje suit na wiolonczelę solo oraz sonat i partit skrzypcowych J. S. Bacha. Występował jako solista i jako kameralista oraz w ramach Duetu Lutniowego z licznymi zespołami muzyki dawnej i wybitnymi solistami. Realizując na teorbie basso continuo koncertował z wieloma zespołami wykonującymi włoską i angielską muzykę wokalną XVII w. oraz utwory na violę da gamba Marina Marais. Wielokrotnie uczestniczył w wykonaniu wszystkich oper Claudio Monteverdiego w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Tworząc zespół pod nazwą DUET LUTNIOWY (lub, dla potrzeb rynku zagranicznego, LUTE DUO) Anna Kowalska i Anton Birula postanowili zwrócić uwagę na mało znany lub nieco zapomniany repertuar przeznaczony dla lutni i innych podobnych instrumentów dawnych epok (teorba, gitara barokowa...). Połączeni wspólną fascynacją pragną zainteresować melomanów przede wszystkim muzyką pisaną w czasach złotego okresu lutni. Początkiem współpracy dwojga artystów był program „Baroque Lute Duets”, składający się z duetów na lutnie barokowe kompozytorów Anglii, Francji i Niemiec z 2. połowy XVII i 1. poł. XVIII w. (Lawes, Hagen, Falkenhagen, Marais, Du Fault). Program ten został zarejestrowany na płytę CD i stanowi jedno z nielicznych nagrań tych rzadko wykonywanych utworów. Kolejnym programem duetu, także nagranym na CD, jest „Baroque Insight”, obejmujący duety na gitarę barokową i teorbę kompozytorów hiszpańskich, włoskich i francuskich (Sanz, Kapsberger, de Visee, Couperin, Forqueray). Inne programy Duetu to m.in. zestaw utworów J.S. Bacha oraz program na gitary historyczne będące kopiami gitar słynnego XIX wiecznego lutnika francuskiego Rene Lacotta (instrumenty te są wyposażone w struny jelitowe, co pozwala odtworzyć oryginalny kolor dźwięku charakterystyczny dla utworów takich kompozytorów jak F. Sor, M. Guliani, F. Carulli). Artyści z powodzeniem wykonują również duety innych kombinacji instrumentów szarpanych.

Jako Duet Lutniowy Anna i Anton współpracowali z wieloma zespołami muzyki dawnej i kameralnej jak Musica Antiquae Collegium Varsoviense, Harmonia Sacra, I Virtuosi, Concerto Polacco, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Kameralna, Capella Cracoviensis, Il Tempo, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, La Tempesta. Występowali z takimi solistami jak: Emma Kirkby (słynna produkcja „Dydony i Eneasza” Henry Purcella pod kierunkiem Teodora Currentzisa w Moskwie w 2005 r.), Nigel Kennedy, Olga Pasiecznik, Władysław Kłosiewicz, Agata Sapiecha, Marek Toporowski. Na uwagę zasługuje współpraca z flecistką Marion Fermé (Francja), z którą tworzą odnoszące międzynarodowe sukcesy trio „Le Luth Enchanté” (flet prosty, gitara barokowa, lutnia/teorba). Wielokrotnie brali udział w rozmaitych festiwalach muzyki dawnej i kameralnej jak Utrecht Early Music Festival (Holandia), Riga Early Music Festival (Łotwa), Pazaislis Music Festival (Litwa), Festival der Laute (Drezno, Niemcy), Novosibirsk Early Music Festival (Rosja), Muzyka i Architektura (Toruń), Festiwal Muzyki Dawnej (Kraków), International Festival of Chamber Music (Plovdiv, Bulgaria), Art Salon (Sofia, Bulgaria), Bach en Combrailles Festival (Francja), Bach Days (Gandawa, Belgia). Wyjątkowe miejsce zajmuje stała współpraca artystów z Warszawską Operą Kameralną.

Proponowanym koncertom Duetu Lutniowego towarzyszy przezentacja instrumentów z epoki wraz z komentarzem o wykonywanej muzyce, a niektóre programy wzbogaca swym udziałem znakomita sopranistka barokowa Katarzyna Wiwer.

 

PROPOZYCJE PROGRAMÓW KONCERTOWYCH.

 

Lutnia barokowa Richard Berg 2000Gitara barokowa Paryż 1690, kopia z 2003 r.Teorba Klaus Jacobsen 2001Lutnia barokowa Martin de Witte 1999

  

  Opracowanie: Biuro Koncertowe Jacek Nędzyński Artists Management.

Prawa autorskie zastrzeżone.

Komercyjne wykorzystanie tekstu dozwolone pod warunkiem podania źródła.

 

 

 

  


 e-mail: jacek@nedzynski.com

 

powrót do listy artystów

 

powrót na stronę otwierającą