p r o p o n u j e

 

„G Ł O S     C Z Ł O W I E C Z Y”

(„L a    v o i x    h u m a i n e”)

o p e r a   w   I   a k c i e

 

muzyka  -  Francis Poulenc

libretto  -  Jean Cocteau

 

 premiera światowa  -  6 lutego 1959 r. w Paryżu

 

premiera polska  -  7 maja 2002 r. w Poznaniu

 (kompozytorska wersja z fortepianem)

 

 

 

Kanwę opery, skomponowanej przez Francisa Poulenca (1899-1963), jednego z najznakomitszych kompozytorów francuskich XX wieku, do libretta sławnego pisarza Jeana Cocteau, stanowi pełna dramatyzmu telefoniczna rozmowa młodej kobiety (Madame) z kochankiem, który właśnie porzucił ją dla innej (innego?...). Miłość, seks, zdrada, zazdrość, przebaczenie... Przed wykonawczynią partii Madame twórcy opery postawili bardzo wysokie wymagania zarówno pod względem wokalnym, jak i aktorskim. Kompozytorska wersja z fortepianem w miejsce orkiestry wymaga też bardzo dużych umiejętności od pianisty. Przedstawienie trwa 50 minut. Jest autorskim przedsięwzięciem Katarzyny Hołysz, poraz pierwszy zaprezentowanym jako jej praca dyplomowa w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest jedyną dotąd realizacją tej opery w Polsce.

 

przekład na język polski  -  Katarzyna Hołysz

 

przy fortepianie  -  Andrzej Tatarski

 

 

Madame  -  Katarzyna Hołysz

 

 

ANDRZEJ TATARSKI – pianista. Profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu. Prowadzi działalność artystyczną jako solista i kameralista. Występował w krajach Europy, Ameryki i Azji. W jego rozległym repertuarze istotne miejsce zajmują utwory współczesne, zwłaszcza polskie (dokonał wielu prawykonań), a także francuskie (np. był pierwszym polskim wykonawcą Katalogu ptaków Oliviera Messiaena). Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych, filmowych i płytowych. Jest jurorem licznych konkursów.

 

 

 

 

  Opracowanie: Biuro Koncertowe Jacek Nędzyński Artists Management.

Prawa autorskie zastrzeżone.

Komercyjne wykorzystanie tekstu dozwolone pod warunkiem podania źródła.

 

 

 

 


 e-mail: jacek@nedzynski.com

 

powrót do listy artystów

 

powrót na stronę otwierającą